KFUK-KFUM:s Scoutkår i Härnösand har funnits sedan 1968, då KFUM:s Scoutkår och KFUK:s Öbackakåren slogs samman. KFUM:s Scoutkår i Härnösand grundades i januari 1925 av Gustaf Hagström, ”Hagge”. Öbackakåren var betydligt yngre och bildades 1958 med bl.a. Inga Gustafsson, Eivor Wisten och Britta Persson i spetsen. Antalet medlemmar har varierat genom åren. I början av 1990-talet var vi nästan 250 medlemmar och nu är vi ca 90 stycken.

1990

Fem roverscouter åker till de finländska scouternas riksläger Tervas 90 i Kannonkoski (14 000 deltagare)

1991

En mindre grupp från kåren deltar i EFS-distriktets läger i Byviken, Trehörningsjö. Marieborg (f d Gådeåskolan) brinner och KFUK-KFUM förlorar arkiv och alla inventarier. Men scoutkårens materialförråd räddas.

1992

Föreningen får lokaler i Parketten vid Folkets Park och kåren bygger nytt, bra förråd. Scoutkåren deltar med mer än 30 scouter i regionsläger på Ulvön. Kårens medlemsantal är 212.

1993

Scoutkåren har mer än 50 patrullscouter, vilket är rekord. Verksamhet finns på Murberget, Stenhammar, Gånsviksdalen, Norra Brännan och Häggdånger. 40 scouter och ledare deltar i förbundslägret På Gång i Sövde, Skåne.

1994

Regionsläger i Mittådalen i Härliga Härjedalen. Ca 30 scouter från kåren. RS-laget Qnyzza ordnar förtjänstfullt årets Riks-RS-5-kamp vid Gerestaskolan.

1995

25 scouter deltar i regionsläger i Byviken, Trehörningsjö (EFS). 15 RS-are åker till Malmö på Peace Venture. Kåren har 180 medlemmar.

1996

Kårens första Danmarksresa går till KFUM-Spejdernes Korpslejer i Sønderborg där vi bor samman med Kråkfolket från Gentofte kommune (20 scouter från Härnösand). 15 juniorscouter deltar i EFS Patrullriks i Holmsvattnet, Västerbotten.

1997

Härnö 97, förbundsläger vid Härnö i Södermanland (!).  Kåren deltar med 35 scouter och ledare. Olle Arnqvist avgår som kårordförande efter tio år och efterträds av Tom Risberg.

1998

Scoutkåren har nu bara verksamhet på Murberget + RS-laget. 114 medlemmar. Ett regnigt regionsläger i fjällnära terräng vid Vallbo, Jämtland med 22 st från kåren. Två roverscouter går ett mycket varmt Explorer Belt på Kreta.

1999

Verksamhet startas åter i Häggdånger i nära samarbete med Svenska Kyrkan. EFS Patrullriks i Mossebo, Kalmar blir årets lägerhändelse med 19 scouter och ledare från kåren.

2000

Scoutkåren tvingas flytta från sitt fina förråd då Parketten säljs. Nytt förråd på Kronholmen. Ny föreningsexp. På Spiran. Sommarens lägerresa går till Finland och de fin-landssvenska scouternas riksläger KUST i Munsala, Nykarleby.  Nya stadgar godkännes. Tom Risberg avgår som kårordförande och ersätts av Jan Engvall.

2001

I SCOUT 2001 vid Rinkaby i Skåne – Sveriges första nationella Jamboree – deltar kåren med drygt 40 scouter och ledare. En fantastisk upplevelse bland 27 000 scouter! Kåren har ca 80 scouter i verksamheten, varav 10 i Häggdånger och 22 RS-are. L G Rönnqvist temporär ordförande.

2002

Årets läger blir Patrullriks vid Lövsjö utanför Örnsköldsvik, där vi deltar med 14 scouter och ledare. Scoutkåren har ca 90 medlemmar (1 min-, 1 jun-, 1 ptr-scoutavd + RS +. En grupp i Häggdånger). Terminsavslutningen på Aspnäs i juni samordnas med scout-regionens femkamp (tot. 120 deltagare). Tom Risberg återkommer som kårordförande.

2003

Scoutkåren kastas ut från lokalen på Theodor Hellmans väg och förhyr en liten källarlokal på Murbergsvägen 16. Dessutom en extralokal på Folkhögskolan. Besvärlig ledarsituation. Häggdångerverksamheten upphör på hösten. Åsa Hamrin deltar i Explorer Belt (vandring i Skottland) och. 21 scouter och ledare genomför i augusti en fjällhajk vid Helagsfjällen i Härjedalen. 11 RS-are är med på Boomerang-lägret på Vässarö i Stockholms skärgård.

2004

Årets lägerresa går än en gång till Djupdalsvallen i Härjedalen, där vi ordnar läger till-samman med scoutregionen – Mittå 04. Från kåren deltar 13 st. Krisläge på ledarfronten men lösning hittas så att verksamheten i tre avdelningar och RS kan genomföras. Allt mer verksamhet sker utomhus, bl.a. vid ”Tjärnberget” vid Maratongatan.. Tomtarnas Café temporärt på Konsthallen (normalt Teaterns foajé).

2005

Vid förbundslägret Skogsröj i Bohuslän är vi 18 från kåren. Vi deltar med 10 scouter i vårläger i Upplands-Väsby. Gemensam kårhajk med paddling till Stallarna. Andra traditionella kåraktiviteter är: Terminsstart i Jan vid Murbergsmuseet, pulkaåkning i Björners backar, våffeldag på Aspnäs, St Gerorgsfirande med stadsorientering, terminsavslutning i juni på Aspnäs, höstpaddling på Indalsälven, kårsamling med ugglejakt vid Sälsten i september, Tomtarnas Café, julfest på Ängekyrkan.

2007

Scouter från kåren deltar i lägret Jiingijamborii på Rinkabyfältet i Skåne, till lägret kommer 26 700 scouter. Scouting fyller 100 år.

2010

Scouter åker ännu en gång till Djupdalsvallen i Härjedalen. Roverscouterna beger sig på en vandring till Helagsfjället och tillbaka, medan patrullscouterna stannar vid Djupdalsvallen och Mittåkläppen.

2011

I världsjamboreen på Rinkabyfältet i Skåne med ca 40 000 deltagare finns hela tio kårmedlemmar med som deltagare resp. funktionärer. För Norrlandsdeltagare ordnas för- och efterläger på Aspnäs lägergård. Scoutkåren flyttar sitt förråd från Kronholmen till källarlokaler vid Kastellgatan intill scoutlokalen. Kåren har 96 medlemmar.

2012

Kårläger ordnas på Vässarö i Stockholms skärgård för 23 scouter och ledare; i anslutning deltar 10 UtRo i det nationella Boomeranglägret. Nya stadgar antas, varigenom kåren blir medlem i såväl Scouternas riksorganisation som KFUK-KFUM:s Scoutförbund. Ny distriktsorganisation förbereds. Fredsljuset, framburet av två scouter, används för att tända Luciakronan vid Domkyrkans Luciahögtid. 98 betalande medlemmar.

2013

Ledare från kåren arrangerar tillsammans med ledare från Östersund-Frösö scoutkår ett läger i Aspnäs, Mittscoutlägret, med ungefär 300 deltagare.